3. јул 2012.

А сада мало кувања!

Кад погледам досадашње постове видим да сам само писала о сапунима направљеним хладним (СР) поступком. Међутим, већину сапуна које имам израђујем топлим поступком (НР), тј. мешавину уља са содом кувам на пари.
Како сам недавно правила сапун Жути ноћурак потрудила сам се да фотографишем поступак кувања. Унапред се извињавам за квалитет фотографија али то је највећим делом из следећих разлога: фотографисање ми баш и није јача страна, шерпа у којој се сапун кувао је дубока па је било незгодно да се нађе адекватан угао за снимање а да ми се апарат не замагли због паре, у мојој кухињи баш и нема много простора за маневрисање...

На самом почетку представљам вам моју "апаратуру" за кување сапуна. Као што видите у питању су две шерпе (такозвани "double boiler" а ја их зовем водено купатило). У ширу улијем воду а ова друга служи за кување. Битно је да буде од нерђајућег челика како не би дошло до корозије у контакту са содом.
"Апаратура" за кување
Рецептура за СР сапуне потпуно је одговарајућа НР сапунима мада ја соду растворим у за скоро половину мање воде него што је теоретски потребно. Ово због тога што ту течност надокнадим након кувања сапуна јер тада додам различите састојке као што су, у овом случају, козје млеко и сок од шаргарепе. На тај начин састојци остају непромењени а од сапуна имамо максимални бенефит.

Мешавину биљних уља заједно са раствором соде мутим директно у шерпи док се не постигне густина налик пудингу. Фотографија испод показује тренутак кад укључим решо и маса почиње да се загрева. Ова жућкаста боја смесе потиче од нерафинисаног пчелињег воска који је саставни део ове рецептуре као и већине осталих сапуна које кувам.

Изглед сапунске масе пре почетка кувања
Током кувања поклопим шерпу како не би испаравала вода из сапуна и оставим да се загрева без икаквог мешања око 20 минута.
Сапун се полако кува
Не постоји неко правило око мешања али пошто сам ја прилично нестрпљива јако често загвирим у масу и не могу да издржим да је не промешам.

Сапун након мешања који полако почиње да личи на пире од кромпира
Али мешање је јако битно кад процес сапонифукације одмакне. Потребно је контролисати и мешати масу како се не би десио "вулкан" и маса изашла из шерпе (нисам веровала да је могуће све док ми се то једном није десило).

Такозвана "вулкан" фаза до које понекад може доћи


Скуван сапун је налик вазелину и веома лако се препозна визуелно. Мада, може се проверити и тако што се комадић ове смесе лизне. Ако не пецка језик значи да је сапонификација готова. Дужина кувања зависиће од рецептуре. Конкретно овај сапун се кувао скоро сат времена.

Скувани сапун

Ја сада оставим да ова смеса мало одстоји да би се охладила и након тога јој додајем различите састојке. У овом случају то је козје млеко, сок од свеже цеђене шаргарепе, уље жутог ноћурка и ши бутер. Са техничке стране ови додаци олакшавају мешање сапунске масе мада морам да признам да мене рука ипак заболи (никако да нађем неко боље решење).


Сапун са додацима: смеса је сада глатка и лакша за манипилацију

Сада је сапунска маса спремна да се пребаци у модлу. Мада би могло и краће мени обично у модли одстоји око један дан.

.

Онда на ред долази сечење и након две недеље сапуни су спремни за употребу.
Ево како изгледа "Жути ноћурак":

Сапун "Жути ноћурак"

И то би било то! Надам се да сам успела да вам макар мало приближим лепоту овог процеса. Признајем да ми је лакше направити СР сапуне али мене овај НР процес и даље вуче и ја баш уживам у њему. Кад мало боље размислим можда то онај притајени хемичар у мени користи прилику да мућка, меша, контролише реакцију. Најзад, није ни битно...

Све најбоље вам желим и срећно сапуњање!

6 коментара:

  1. Najzad novi post od tebe.
    Ja nisam dosad probala HP,ali po onome što sam gledala na YT,zaklela bih se da te dame nisu mešale sapun u toku kuvanja. Kod njih ide tako da puste smesu da sama počne da menja konzistenciju,i to u tom smislu što sapun sam počne da stvara nešto kao penu, i to od krajeva posude prema sredini. Kad ta 'pena' prekrije celu površinu,sapun je gotov. To je valjda taj 'vulkanski' momenat,jer da ne sklone s vatre,stvarno bi izašao.
    Pošto vidim da za finalni proizvod zapravo nije bitno da li se meša,ili ne,onda je sigurnije mešati ga.
    A da umesto ručnog mešanja na kraju koristiš mikser? Može li se tako?

    Piši češće,sigurna sam da imaš o čemu!

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  2. Pozdrav Maja!Sto se mesanja tice prvih 10 - 20 min je OK ali meni nakon toga ruka sama poleti. Sto se koriscenja miksera na kraju tice to resenje izbegavam iz straha da mi sapun kasnije nema previse vazdusnih supljina. Mada bih mikser mogla da probam na nekoj manjoj kolicini ili pak da angazujem nekog snaznijeg iz moje porodice sledeci put:)Puno pozdrava iz tropskog Nisa!

    ОдговориИзбриши
  3. Meni se bas dopada tekstura HP sapuna kada se na kraju muti mikserom. Glatkija je, istina, ima sitnih, sasvim sitnih mehurica,izgleda kao slag i pluta na povrsini vode.
    Sto se tice mesanja, ja sam skoro potpuno odustala od varjace, koristim najvise mrezu za rucno mucenje jaja, slaga i sl. Cini mi se da ide malo lakse sa njom.

    ОдговориИзбриши
  4. Pozdrav Ksenija!Hvala za info. Mislim da cu ovu tehniku vec sutra isprobati (osim ako mi neke druge aktivnosti ne poremete plan da napravim jedan sapun).Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Hej dame,o kom mikseru pričamo?
    Kad sam predložila mikser,ja sam mislila na onaj obični,sa dve žice,a vi? Ako je taj,kako onda vazduh ulazi u smešu?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Na takav mikser mislim i ja (tj. onaj obican iz kucne radinosti). Moja je bojazan da, zato sto je sapunska smesa prilicno gusta, mesajem mikserom ne dodje do njenog rastresanja (ne zanam ni sama kako to da nazovem) pa da kasnije gotov sapun ne bude pun supljina. Ali svakako cu probati na maloj kolicini. Na zalost nisam uspela danas da napravim sapun ali ide vikend! Puno pozdrava iz Nisa koji mislim da je poceo da se topi od vrucine...

      Избриши

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...